De gemeente Den Haag moet de komende jaren extra veel reisdocumenten vervangen. Dit duurt langer dan normaal. Voorkom stress en controleer op tijd of uw paspoort of identiteitskaart nog geldig is. Is dat niet het geval? Maak dan zo snel mogelijk een afspraak voor een nieuw reisdocument.
Sinds 2014 zijn paspoorten tien jaar geldig. Dat betekent dat de gemeente vanaf 2024 extra veel reisdocumenten moet vervangen. In de periode van januari tot en met maart 2025 verlopen er ruim 17.000 paspoorten en identiteitskaarten van Haagse inwoners. Dat betekent extra drukte bij de balies in het stadhuis en bij het stadsdeelkantoor aan de Leyweg.
Omdat er veel aanvragen zijn, kan het langer duren voordat een afspraak kan worden gemaakt. Om inwoners zo snel mogelijk te helpen zijn er extra medewerkers beschikbaar. De gemeente verstuurt ook eerder een herinneringsbrief waarin mensen worden gewezen dat ze hun paspoort en/of identiteitskaart moeten vernieuwen.
Voor een nieuw reisdocument is een pasfoto in kleur nodig die niet ouder is dan zes maanden en die voldoet aan de pasfoto-eisen. Het oude paspoort of de identiteitskaart moeten worden ook worden meegenomen. Een week na de aanvraag kan het nieuwe reisdocument worden opgehaald. Daarvoor hoeft geen afspraak te worden gemaakt.
Het is ook mogelijk om een spoedaanvraag te doen voor een paspoort en/of identiteitskaart. Als dit vóór 14.00 uur bij de balie wordt aangevraagd, ligt het document na twee werkdagen klaar om op te halen. Dit kost wel extra geld.